Förlängt stöd för arbetsmiljöutbildningar
Svenskt Näringsliv, LO och PTK har kommit överens om en förlängning av stödet för arbetsmiljöutbildningar. Det nya avtalet täcker perioden från den 1 september 2024
Tjänster och produkter kategoriserade efter lösning
Börja med att våga fråga. Vi guidar dig så att du kan välja rätt lösning.
När ditt företag växer är det viktigt att bygga upp HR-funktionen.
Lösning där våra medarbetare är en del av ditt företag under en tid.
När behov uppstår plötsligt och du behöver en snabb lösning.
Öka passionen och se människorna prestera på jobbet.
Human Resources består av 10 lika viktiga områden. Läs mer om vilka de är →
Vi finner din nästa medarbetare oavsett bransch och roll.
Om du behöver rekrytera mycket över tid är detta den bästa lösningen.
Vi kan avlasta dig i hela processen. Läs mer om alla delar och vad vi kan göra.
Oavsett var kandidaten bor i den vida världen hjälper vi hen in i Sverige.
Vi samarbetar med många kunder i olika branscher. Här ser du våra lediga jobb.
Anmäl dig till vår kandidatbank. Det tar ett par minuter. Connecta med oss →
Vi har många kvalitativa utbildningar som stärker er arbetsmiljö.
Vi hjälper dig att bygga ert varumärke där vi börjar inifrån och går utåt.
Se alla våra utbildningar inom våra två huvudkategorier.
Vi erbjuder digital missbruksbehandling till dina chefer och medarbetare.
Lösningar anpassade efter vem du är
Väx tillsammans med oss när vi hjälper dig att bygga ditt företag.
Vi är det stora företagets partner, stöd och avlastning.
Vi har lång erfarenhet av att arbeta med kommuner och kommunala bolag.
Hur ser vi på Human Resources? Vi guidar dig till rätt lösning →
Interimslösning där våra medarbetare är en del av ditt företag under en tid.
Vi finner din nästa medarbetare oavsett bransch och roll.
Utbildning som lär ut grundläggande kunskaper inom arbetsmiljö.
Läs mer om hur ett samarbete med oss bidrar till en mer hållbar värld med bland annat bättre hälsa, ökad jämställdhet, anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
Hur bra koll har du som arbetsgivare och ledare på vad dina medarbetare faktiskt tycker om ditt företag? Framför allt för mindre företag, kan det vara en utmaning att med gammalmodiga metoder försöka skapa sig en sanningsenlig bild. Visste du att en rätt uppseendeväckande andel av de anställda generellt inte skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän? Det finns undersökningar som visar på att färre än hälften rekommenderar sin nuvarande arbetsgivare.
I dessa tider, när konkurrensen om talangerna är stenhård, finns det inte längre några alternativ till att dagligen arbeta med ditt arbetsgivarvarumärke. Och det behöver inte kännas så krystat och svårt. Är du småföretagare kanske du undrar hur du ska lyckas uppfinna fler timmar på en vardag som redan är fullspäckad av operativa inslag.
Svaret är att börja i det lilla. Du har garanterat mängder av fantastiska saker att dela med dig av som rör hur du arbetar med din personal. Ja, allt kanske inte överensstämmer med mallen för hur en perfekt arbetsgivare ska vara, men välj först och främst att vara stolt över det du redan har på plats. Det är en bra start.
Vi pratar mycket om att ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper dig i din kompetensförsörjning. Du både behåller dina nyckelpersoner längre inom företaget och attraherar talanger som annars kanske skulle välja andra arbetsgivare, och då pratar vi generellt om alla roller och kompetenser. Idag vill människor arbeta hos ett företag med en väl förankrat värdegrund, där visionen dagligen styr beslut och åtaganden, och inte bara på toppnivå utan att det genomsyrar hela organisationen.
En passionerad medarbetare är en produktiv medarbetare
Det finns såklart även ekonomiska incitament som ska ses som en konsekvens av att du som arbetsgivare agerar rätt. Det handlar i grund och botten om att skapa framgångsrika företag som växer och är ekonomiskt trygga – det skapar i sin tur en ännu bättre arbetsmiljö när du kan investera ännu mer i detta. En passionerad medarbetare är en produktiv medarbetare. Om du investerar 10% mer i öka passionen hos dina medarbetare kan ditt företags vinst öka med nästa 20 000 kr per anställd och år, enligt en undersökning av Glassdoor for Employers.
Gör en undersökning om dina medarbetare skulle rekommendera ditt företag till en vän, det vi kallar för eNPS. Med vårt verktyg Hartic kan du göra denna undersökning nu direkt. Smidigt och enkelt. Och det bästa av allt är att du kan göra detta helt gratis då vi låter dig prova Hartic helt kostnadsfritt under 14 dagar.
Jag vill göra en undersökning av hur mina medarbetare mår.
Vi på ByHart har en tydlig modell för hur vi arbetar med våra partners, för att stärka deras arbetsgivarvarumärke och skapa framtidens arbetsplatser där människor trivs, frodas och presterar. Det är inte en så komplex process som man kan tro, utan handlar mer om att skapa vissa fundament som styr riktningen i ditt arbete och att utvecklas som arbetsgivare.
Här följer några enkla tips som vi vet gör skillnad.
En del i er onboardingprocess av nya medarbetare kan vara att ni skapar en video om och med ditt nya stjärnskott. Varför inte överraska hen med en liten intervju där du ställer några frågor? Lägg upp videon internt på företaget. Det är ett riktigt bra sätt att direkt “bryta isen” och få medarbetaren att bli en del av sitt nya team.
Det finns mängder av enkla redigeringsprogram du kan använda direkt i telefonen. Komplicera inte. Du behöver inte anlita ett proffs utan håll det enkelt. Det du själv klarar av är verkligen tillräckligt bra i detta fall 😊
Lägg naturligtvis upp videon på era sociala medier för att ytterligare stärka attraktionskraften hos ditt företag.
Kom ihåg att fira det lilla. Ge varandra komplimanger dagligen, om det så är analoga lappar, muntliga initiativ eller glada tillrop via era digitala verktyg. Det här är väldigt enkelt och bygger mer på att skapa ett mindset där ni som grupp skapar en kultur där ni älskar att uppmärksamma varandra. Våga börja.
Även här bör du dela fina exempel på era sociala medier. Vem vill inte arbeta på ett företag där man bekräftas?
När kampen om talangerna är hård kan du sticka ut ur bruset av arbetsgivare om du tar nästa steg i era jobbannonser. Brodera ut om varför kandidaterna ska välja er som arbetsgivare? Varför är ni så himla bra? Ja, detta förutsätter att ni gjort hemläxan och kan utgå från er värdegrund. Det är tyvärr otroligt lätt att fastna i arbetsbeskrivningar, vem du söker men glöm inte bort att du ska sälja in ditt företag också.
Lägg in några verksamhetsnära bilder i jobbannonserna. Visualisera det Why du beskriver i annonsen med bilder på dina glada medarbetare. Ett hett tips är att ha människor på bilderna. Om de dessutom ler och har roligt är vi som läser din annons fast och vill veta mer.
Det finns några delar du behöver ha på plats sett till er digitala närvaro. Webbplatsen är ett viktigt skyltfönster som väldigt få företag, inte minst de som har tillväxtplaner, kan vara utan. Se till att ni har en karriärsida, alltså en sida där människor som är nyfikna på ditt företag kan läsa mer om hur det är att jobba hos er. Utgå även här från ert Why, fyll med bilder och såklart en möjlighet för läsaren att kontakta er.
Se vår karriärsida som ett exempel.
Ni finns säkerligen på någon social plattform, exempelvis Instagram eller Facebook. Skapa en serie där ni intervjuar alla anställda med bild och tre frågor. Detta ger en inblick i verksamheten.
Lycka till med att stärka arbetsgivarvarumärket!
Svenskt Näringsliv, LO och PTK har kommit överens om en förlängning av stödet för arbetsmiljöutbildningar. Det nya avtalet täcker perioden från den 1 september 2024
I hjärtat av den norrbottniska kustremsan, långt från storstadens puls och där de grönklädda skogarna målar horisonten, finner vi YouCall, ett företag som är så
Betaltjänstföretaget Klarna planerar att spara in 700 tjänster, vilket är ett exempel på det tryck som Artificiell Intelligens (AI) förväntas medföra på arbetsmarknaden. Kundtjänst är
Den värld vi känner har under flera år präglats av pandemi, politiska spänningar, krig, konflikter och ekonomisk osäkerhet. I dessa lägen är det avgörande för
I takt med att vi anpassar oss till en ny era av arbetsformer har begreppet flexibilitet blivit centralt. Enligt Randstad eftersträvar var tredje anställd möjligheten
I Bodens kommun finns det fem utpekade tillväxtområden i den strategiska planen för samhället och näringslivet. De har identifierats utifrån den utvecklingspotential dessa besitter i