Kunder går dit där de bemöts väl

John Mannberg
John Mannberg
Founder | Business Developer

Vi tog en pratstund med Lars Johansson, VD och grundare av Svets & Skärteknik i Luleå. Vår gemensamma historia går ett antal år tillbaka i tiden där ByHart hjälpt SSTL (som vi kommer förkorta företagsnamnet) med sin kompetensförsörjning och därmed upprätthålla den höga standarden de har gentemot sina kunder.

– Ja, det är väldigt viktigt för mig, säger Lars Johansson, och syftar på kundnöjdheten. Vi har alltid satsat hårt på att leverera det kunderna vill ha. Vi ska vara snabba och flexibla i våra leveranser.

Kan du ge något exempel?

Han tar med oss på en tur genom lokalerna och visar stolt upp praktfulla laser- och vattenskärare, maskiner som är rätt slående till sin storlek. Han stannar till i ett stort rum med välfyllda hyllor och stallage.

– Här ser du en del av hur vi valt att arbeta, säger han. Vi har byggt upp ett materiallager för att kunna erbjuda snabba leveranser till kunderna. De ska inte behöva vänta i onödan. Jag kan få ett mejl idag och leverera idag.

Svets & Skärteknik grundades 2009 och tillhandahåller plåtdetaljer och tillbehör av olika slag. Personalen har många års erfarenhet från verkstadstillverkning och utveckling av metoder för plåtbearbetning, kvalitetskontroll och leveranssäkring.

– Vår ambition är att fungera som en allkonstnär inom rostfritt, aluminium och stål. Det innefattar förstås att ha bra verktyg men det viktigaste är att behärska tekniken fullt ut, vilket visar sig i den känsla och finess som kommer ur vår erfarenhet, kompetens, idérikedom och vårt skickliga hantverk, berättar han.

Har ni alltid haft en fulltalig maskinpark sett till det ni gör?

Han tar oss vidare till maskinhallen och pekar smått nostalgiskt på en maskin.

– Här stod tidigare vår första fiberlaserskärmaskin, säger han. Den investerade vi i 2012. Det var väldigt nytt då. Vi var de första i hela Norrland med fiberlaser. Den maskin du ser här just nu är från 2020 och är en Bysmart 6 kW.

Vi går ytterligare en bit.

– Vattenskärning började vi med 2014 och har bytt upp oss så den maskin vi kör med nu är från 2018. Vi har överlag nya maskiner, hög säkerhet och har uppdaterat IT-miljön i närtid.

Vad tillverkar ni för någonting?

– Vi har tre olika flöden, berättar Lars Johansson. Antingen laserskär vi bara eller så laserskär och bockar vi plåten, alternativt att vi som tredje steg även gör några mindre detaljer på produkten efter skärning och bockning. Vi tillverkar mycket slitdelar och samarbetar med många andra aktörer. Jag ser inte att vi har några direkta konkurrenter. Det är litet som “Smålandsmodellen” – många småföretag som är experter på olika saker. Nyckeln till att lyckas är goda samarbeten, även på leverantörssidan.

Du har nu låtit oss hjälpa dig med två rekryteringar under de senaste åren. Hur skulle du beskriva vårt samarbete?

– Jag rekommenderar verkligen ByHart! Tydligheten och att ni är enkla att ha att göra med, uppskattar jag. Det är inte så komplicerat. Vi har varit jättenöjda!

Vad är dina tips för att lyckas som småföretagare?

– Jag tror man ska nischa sig och vara bra på det man gör, inte blir för bred, säger han. Man ska hålla fast vid det man tror på och bli riktigt bra på just det. Risken som nyföretagare är att man tar alla jobb man får tag i. Det gäller att våga säga nej till det man inte bör jobba med. Och givetvis det viktigaste av allt, ge den bästa servicen till de kunder man har. Bygga förtroende.

Titta gärna in hos Svets & Skärteknik på sstl.se

Om Svets & Skärteknik

De erbjuder sina kunder laserskärning, vattenskärning, bockning, kapning, svetsning samt även hjälp att ta fram CAD-ritningar. De producerar plåtdetaljer i svart, aluminium, rostfritt, koppar, mässing, galvaniserad, aluzink och lackad plåt.

Lokalerna ligger på banvägen 11 i Luleå.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att registrera dig till vårt nyhetsbrev, godkänner du vår personal data policy.

Andra artiklar du kanske gillar

Human Resources
John Mannberg

Artificiell intelligens förändrar arbetsmarknaden

Betaltjänstföretaget Klarna planerar att spara in 700 tjänster, vilket är ett exempel på det tryck som Artificiell Intelligens (AI) förväntas medföra på arbetsmarknaden. Kundtjänst är