5 enkla tips för ett starkare arbetsgivarvarumärke

John Mannberg
John Mannberg
Founder | Business Developer

Hur bra koll har du som arbetsgivare och ledare på vad dina medarbetare faktiskt tycker om ditt företag? Framför allt för mindre företag, kan det vara en utmaning att med gammalmodiga metoder försöka skapa sig en sanningsenlig bild. Visste du att en rätt uppseendeväckande andel av de anställda generellt inte skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän? Det finns undersökningar som visar på att färre än hälften rekommenderar sin nuvarande arbetsgivare.

I dessa tider, när konkurrensen om talangerna är stenhård, finns det inte längre några alternativ till att dagligen arbeta med ditt arbetsgivarvarumärke. Och det behöver inte kännas så krystat och svårt. Är du småföretagare kanske du undrar hur du ska lyckas uppfinna fler timmar på en vardag som redan är fullspäckad av operativa inslag.

Svaret är att börja i det lilla. Du har garanterat mängder av fantastiska saker att dela med dig av som rör hur du arbetar med din personal. Ja, allt kanske inte överensstämmer med mallen för hur en perfekt arbetsgivare ska vara, men välj först och främst att vara stolt över det du redan har på plats. Det är en bra start.

Vi pratar mycket om att ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper dig i din kompetensförsörjning. Du både behåller dina nyckelpersoner längre inom företaget och attraherar talanger som annars kanske skulle välja andra arbetsgivare, och då pratar vi generellt om alla roller och kompetenser. Idag vill människor arbeta hos ett företag med en väl förankrat värdegrund, där visionen dagligen styr beslut och åtaganden, och inte bara på toppnivå utan att det genomsyrar hela organisationen.

En passionerad medarbetare är en produktiv medarbetare

Det finns såklart även ekonomiska incitament som ska ses som en konsekvens av att du som arbetsgivare agerar rätt. Det handlar i grund och botten om att skapa framgångsrika företag som växer och är ekonomiskt trygga – det skapar i sin tur en ännu bättre arbetsmiljö när du kan investera ännu mer i detta. En passionerad medarbetare är en produktiv medarbetare. Om du investerar 10% mer i öka passionen hos dina medarbetare kan ditt företags vinst öka med nästa 20 000 kr per anställd och år, enligt en undersökning av Glassdoor for Employers.

Gör en undersökning om dina medarbetare skulle rekommendera ditt företag till en vän, det vi kallar för eNPS. Med vårt verktyg Hartic kan du göra denna undersökning nu direkt. Smidigt och enkelt. Och det bästa av allt är att du kan göra detta helt gratis då vi låter dig prova Hartic helt kostnadsfritt under 14 dagar.

Jag vill göra en undersökning av hur mina medarbetare mår.

Några enkla tips som stärker ditt arbetsgivarvarumärke

Vi på ByHart har en tydlig modell för hur vi arbetar med våra partners, för att stärka deras arbetsgivarvarumärke och skapa framtidens arbetsplatser där människor trivs, frodas och presterar. Det är inte en så komplex process som man kan tro, utan handlar mer om att skapa vissa fundament som styr riktningen i ditt arbete och att utvecklas som arbetsgivare.

Här följer några enkla tips som vi vet gör skillnad.

1. Gör videos om nya medarbetare

En del i er onboardingprocess av nya medarbetare kan vara att ni skapar en video om och med ditt nya stjärnskott. Varför inte överraska hen med en liten intervju där du ställer några frågor? Lägg upp videon internt på företaget. Det är ett riktigt bra sätt att direkt “bryta isen” och få medarbetaren att bli en del av sitt nya team.

Det finns mängder av enkla redigeringsprogram du kan använda direkt i telefonen. Komplicera inte. Du behöver inte anlita ett proffs utan håll det enkelt. Det du själv klarar av är verkligen tillräckligt bra i detta fall 😊

Du kommer väldigt långt med din egen telefon och enkla, ofta kostnadsfria, redigeringsprogram.

Lägg naturligtvis upp videon på era sociala medier för att ytterligare stärka attraktionskraften hos ditt företag.

2. Dela komplimanger

Kom ihåg att fira det lilla. Ge varandra komplimanger dagligen, om det så är analoga lappar, muntliga initiativ eller glada tillrop via era digitala verktyg. Det här är väldigt enkelt och bygger mer på att skapa ett mindset där ni som grupp skapar en kultur där ni älskar att uppmärksamma varandra. Våga börja.

Även här bör du dela fina exempel på era sociala medier. Vem vill inte arbeta på ett företag där man bekräftas?

3. Tryck på ert Why och visualisera i era jobbannonser

När kampen om talangerna är hård kan du sticka ut ur bruset av arbetsgivare om du tar nästa steg i era jobbannonser. Brodera ut om varför kandidaterna ska välja er som arbetsgivare? Varför är ni så himla bra? Ja, detta förutsätter att ni gjort hemläxan och kan utgå från er värdegrund. Det är tyvärr otroligt lätt att fastna i arbetsbeskrivningar, vem du söker men glöm inte bort att du ska sälja in ditt företag också.

Vi har valt att berätta mer om vårt Why på vår webbplats. Läs gärna som ett exempel på hur du också kan gestala vad som är viktigt för er.

Lägg in några verksamhetsnära bilder i jobbannonserna. Visualisera det Why du beskriver i annonsen med bilder på dina glada medarbetare. Ett hett tips är att ha människor på bilderna. Om de dessutom ler och har roligt är vi som läser din annons fast och vill veta mer.

4. Ha en karriärsida på webbplatsen

Det finns några delar du behöver ha på plats sett till er digitala närvaro. Webbplatsen är ett viktigt skyltfönster som väldigt få företag, inte minst de som har tillväxtplaner, kan vara utan. Se till att ni har en karriärsida, alltså en sida där människor som är nyfikna på ditt företag kan läsa mer om hur det är att jobba hos er. Utgå även här från ert Why, fyll med bilder och såklart en möjlighet för läsaren att kontakta er.

Se vår karriärsida som ett exempel.

5. Skapa en intervjuserie

Ni finns säkerligen på någon social plattform, exempelvis Instagram eller Facebook. Skapa en serie där ni intervjuar alla anställda med bild och tre frågor. Detta ger en inblick i verksamheten.

Lycka till med att stärka arbetsgivarvarumärket!

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att registrera dig till vårt nyhetsbrev, godkänner du vår personal data policy.

Andra artiklar du kanske gillar

Human Resources
John Mannberg

Artificiell intelligens förändrar arbetsmarknaden

Betaltjänstföretaget Klarna planerar att spara in 700 tjänster, vilket är ett exempel på det tryck som Artificiell Intelligens (AI) förväntas medföra på arbetsmarknaden. Kundtjänst är