Vad är det som toppar chefernas önskelista när de söker jobb?

John Mannberg
John Mannberg
Founder | Business Developer

När du bygger framtidens arbetsplats är det viktigt att attrahera ledare som vill vara en del av er företagsresa. Att finna en ny chef som delar er vision och dagligen vill arbeta med att skapa framgångsrika team, som mår bra och presterar, är inte alltid det enklaste. Så vad är det egentligen som toppar chefernas önskelista när de ger sig ut i jobbsökarsvängen?

TNG Lead släppte nyligen en rapport där de frågade chefskandidaterna i olika rekryteringsprocesser, om vad de själva tycker är viktigt när de söker jobb. Undersökningen var anonym.

I en tid då kompetensbristen är kännbar även på chefsnivå, upplever 94 procent av alla chefer att rekryteringsprocesserna är för långsamma. Det handlar primärt om den första återkopplingen från rekryteraren, alltså att få ett snabbt besked på om ens ansökan ens är aktuell för den utlysta tjänsten. Men även om du går vidare till en anställningsintervju kan tiden därefter vara fylld av iver och missmod. Hela 49 procent tycker även att det tar för lång tid att få besked efter en intervju.

Vi kan alltså lära oss att snabba på rekryteringsprocesserna och även att en direkt kommunikation är avgörande för en god kandidateupplevelse. Men förutom denna lärdom, vad är det chefskandidaterna vill se hos sin nya arbetsgivare?

Chefskandidaten söker aktivt efter sin egen superchef. Det viktigaste inför valet av en ny arbetsgivare är enligt 76 procent att få en bra chef. Vidare uppger 71 procent att förmåner och lön är en viktig faktor. En intressant iakttagelse är att 44 procent av kandidaterna hade önskat att se lönenivån presenterad redan i platsannonsen. Det är en väldigt ovanlig företeelse i Sverige men förekommer i andra delar av världen. Är vi i Sverige redo att ta detta steg för att skapa tydligare rekryteringsprocesser för framtidens ledare? Och vad är det som gör att lönenivåer fortfarande är tabu att publicera?

Något som är uttalat viktigt är möjligheten till utveckling. 72 procent av chefskandidaterna vill ha möjlighet att utvecklas i karriären, vilket då ställer krav på den nya arbetsgivaren i form av karriärplaner inom företaget.

Inte helt oväntat är en balans mellan arbete och fritid viktigt. 59 procent anser att det är viktigt och vi har tidigare skrivit en antal artiklar på ämnet distansarbete. Läs bland annat 9 av 10 vill fortsätta jobba på distans och det utmanar ledarskapet och Den hybrida arbetsplatsen är inte svartvit.

En hybrid arbetsplats är väldigt viktigt för de flesta medarbetare.

En fråga som ställdes i undersökningen var: Tror du att du någon gång blivit bortvald i en rekrytering på grund av faktorer som ålder, kön, etniskt ursprung, namn, vikt, utseende, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Skrämmande höga 80 procent tror det och 69 procent misstänker att de blivit bortvalda på grund av sin ålder. En annan sägning, kanske mest känd som en klyscha i rekryteringssamanhang, är att 84 procent av kandidaterna har fått höra att de är överkvalificerade.

Högre tempo, bättre kommunikation, jobba för att minska fördomarna, tydliggöra karriärplaner och förmånsupplägg samt se till att företagets chefer är fantastiska sådana. Det är en kort samlande bild av vad chefskandidaterna önskar sig. Enkelt, va?

Om undersökningen

Över 1 200 respondenter, varav över 200 personer som idag eller senast arbetat i en chefsroll (VD, chef eller teamleader), deltog i anonymt i TNG:s undersökning, som genomfördes som en enkät under 2022. Jobbsökarna kom från plattformar som Careerbuilder, Blocket Jobb, Arbetsförmedlingen, Linkedin, Facebook, med flera och motsvarar ett slumpmässigt urval av jobbsökande i Sverige inom områden som ekonomi, teknik, IT, finans, marknadsföring, kundservice, försäljning, administration, HR, inköp och logistik.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att registrera dig till vårt nyhetsbrev, godkänner du vår personal data policy.

Andra artiklar du kanske gillar

Human Resources
John Mannberg

Artificiell intelligens förändrar arbetsmarknaden

Betaltjänstföretaget Klarna planerar att spara in 700 tjänster, vilket är ett exempel på det tryck som Artificiell Intelligens (AI) förväntas medföra på arbetsmarknaden. Kundtjänst är